CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 20, 2009

PUKAU

KISAH BENAR

Berhati-hati lah jika ketika anda isi minyak di petrol stesen, tiba-tiba anda dihampiri oleh lelaki keturunan pakistan yg menanyakan "di mana ada money changer?" elok anda jawab terus "tak tau!!" (mana ada money changer kat stesen minyak!!)kawan saya dah terkena, lelaki tersebut sapu something di pipi sentuh bahu dan , itu PUKAU! kawan saya tanpa sedar buka wallet dan duit diambil lelaki pakistan tersebut!!Nasib baiklah selepas itu sepupu kawan saya datang (waktu kejadian sepupu beliau pergi ke tandas stesen minyak) dan maka barulah kawan saya tersedar dah kena pukau....nasib baik duit hilang hanya rm400 sahaja!!kejadian ini berlaku di utara). stesen minyak petronas hentian rehat seremban (arahlelaki berketurunan pakistan tersebut menaiki kereta waja...ada 2 orang lagi dalam kereta tersebut. kawan saya tak sempat kejar sebab terkaku kena pukau...


Ini email yang aku dapat dari seorang kawan pagi tadi dengan tajuk 'Beware of Pukau di Stesen Minyak' ..hmm macam2 kes PUKAU sekarang ni yg jadi kt negara kita,selalu ny Orang Luar yang buat bnd2 cmni..dulu heboh pasal PUKAU guna duit siling,ramai juga org yg kena PUKAU cmni..salah seorg mangsa yg penah kena PUKAU duit siling ini ialah abg ipar roommate aku masa kt kolej dulu..cerita dia camni..


Abg ipar roommate Jamal(bukan nama sebenar), aku baru balik keja,kebetulan hari tu keta dia rosak so kena r pegi balik keja naik bus,masa tengah tunggu bus nk balik umah ..dia didatangi seorang lelaki warga Indonesia...Lelaki tu ddk kt sebelah Jamal,then dia jatuh kn duit siling 20sen..Lelaki Indonesia tadi tunduk nak amik duit siling tersebut....pas 2 sedar2 abang ipar member aku ni dah kt umh,kt umh baru dia sedar tadi dia dah bagi ATM card ngn pin no kt Lelaki Indonesia yg dia jumpa kt bus stop masa balik opis tadi...then bila dia p bank utk tgk akaun dia,duit gaji dia dh habis...akaun bank dia dh kosong,apa pn dia bersyukur dia selamat dan ATM card yg dia bagi 2 juz ada duit gaji bkn ATM card yg ada simpanan dia....

Pas 2 yg terbaru aku baca paper Kumpulan Pukau Warga Timur Tengah (Mintak Tukar Duit Luar ngn Ringgit Malaysia)...aku baru baca kt Harian Metro selasa(if xsalah 14 may 09)..

KUALA LUMPUR: Geng pukau Arab yang didalangi beberapa wanita dan lelaki Timur Tengah yang bergiat cergas menjalankan penipuan menukar wang kini dikesan beralih kepada pelancong asing sebagai sasaran terbaru.
Difahamkan, suspek yang pernah memperdaya beratus mangsa termasuk pemilik kedai dan rakyat tempatan masih menggunakan modus operandi sama iaitu menyamar untuk menukar mata wang asing kepada ringgit.
(baca penuh >> http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20090514075834/Article/index_html)

Sebenarnya abah aku penah jumpa ngn sindiket ni,aku xcakap mangsa coz abah aku xbejaya dipukau mereka...alhamdulillah...cerita ny begini....

Abah aku ngn my mum g pasar pagi kt tanah merah(kedah darul aman),then masa abah aku ngh tgu mak aku beli barang(abah tunggu kt keta,kt tepi jalan besar) ada sebiji keta mai kt abah aku pas 2 penumpang tempat duduk depan kuar jumpa my abah...dia cakap Omputih ngn my abah,dia nk tuka duit..abah aku tanya r nk 'nk tuka duit bapa RM?' then lelaki Timur Tengah 2 cakap 'Nak tuka RM50'...abah cakap 'xda RM50'..pas 2 lelaki tadi nk mtk tuka RM10 lak....abah aku dh rs cm xsedap hati so abah aku blah je r.....

Hmmm.......aku harap kawan2 semua lebih berhati-hati coz kita xtau hati budi org...kita org Malaysia ni baik hati tapi kena igt xsemua org baik hati cm kita pikir..if nk tolong org pikir dulu coz zaman sekarang ni rambut pn dh wrn mcm2, hati apa ntah lagi kn...

k lah...

BERHATI-HATI UNTUK MENOLONG ORANG TAPI JANGAN SAMPAI TAK BERHATI PERUT LAK K

3 What say You Dude:

hannie_luv_vespa said...

alaa...
cter xabeh r...
nnt hg cter detail kat aku no..
kat ym...
2pon kalo hg xbz r...

GreenWave said...

cita pa yg xabis?pasal abah aku ker?xpa2 nnt aku jumpa hg aku stiry len k...atau pn nnt hg ikut aku blk kg jumpa abah aku....tanya trz ngn dia..hehe

hannie_luv_vespa said...

paler r..
ish..
lempang kang...