CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 21, 2009

DURIAN (DEGHEYAN)


Oh komer, dghoyan dah berbunge moh kiter,
minang anok daghe
Anok dagher,
anok daghe Bote
teman jumpe,

di Padang Tenggale ,

Kate demer,sakit jatuh cinte
,
sakit lagi,biler jatuh tangge,
Kate demer,
cinte itu bute
nasib baik,
teman tak meghabe-ghabe,

Biler musem dghoyan,
demer moler bengkeng,
Jangan silap siket
,
nanti demer tengkeng
,


Kalau musem dghoyan,
ghamey bghani nampor,
Apa demer nak heghan,
saman buleh bayor
,

Oh komer, dghoyan udah lughuh lebeh baik,

cepat pergi suluh Lambat siket,
komer dapat habuk
Kalau tido,
jawabnyer tinggei pokok,

Duit dghoyan,
yang tue nak ke Mekah
,
yang mude,

gatei nak menikah Musim dghoyan,
banyak sedaghe-magh
e bile nebeh,
sekor tak nampak muke


(Mr Os)


Tiap kali musin degheyan(durian) mst aku teringat lagu ni,walaupn teman bkn org perok tapi teman ttp suke dengor lagu ni time musim degheyan kt kg teman kt Pendang ,Kedah Darul Aman... Sekarang ni musim durian kt kedah,mak ngn abah aku tiap mlm p kutip durian kt dusun...best beb kutip durian,plak 2 if time kita p kutip duria
n ada banyak durian luruh (bkn durian runtuh k)..

Aku dulu masa dok blaja kt SMKKP(dok umh),bila musim durian je mst tengah hari kena p dusun,petang kena p dusun+kekadng malam2 ikut abah p dusun suloh durian...tapi paling malas if kena bgn pagi2 p tgk durian,ni r yg paling malas ..bak kata mak aku 'nk mkn degheyan tapi nk p kutip degheyan malas'...

Yang aku paling igt time musim durian,if kami adik beradik ada kt umh(
masa 2 semua stil blajaq),kami semua akan p dusun durian pas 2 bawa pulut santan dalam bekas besaq...sampai kt dusun dok kt *dangau sementara tunggu durian luruh..pas 2 bila dengar je durian luruh,aku ngn kakak2 (kak nisah, kak liza, kak nim, kak ilah) +adik2 (mijah, zahidah) aku pn p cari kt mn durian luruh dah dpt durian trz kopek then mkn ngn pulut santan yg kami bawa td...kami xbawa pinggan so amik daun pisang je wt pinggan...mmg best r pengalaman ni,mkn durian br luruh dalam dusun durian tepi anak sungai ngn famly ( rindu time ni...ermmm terharu lak rasa..huhu)...

Tapi sekarang dh keja,xdok kt kg g so xdpt nk p kutip durian..xleh nk ikut abah amik durian mlm2...xleh nk tunggu durian time petang g....huhu.....Sekarang ni mak ngn abah je r dok p amik durian kt dusun pas 2 dh amik durian mak aku mst anta msg 'baru blk amik durian ni ngn abah' selalu mak aku anta msg bila p amik durian time mlm r,dalam kol 11 - 12 mlm mak aku kn msg gtau...

hmmm bln jun ni nk balik Pendang,xsabar nk balik.....xsabar nk jumpa mak + abah + adik dah + kak nim + iman + fayha' ....xsabar nk mkn durian gk...hehe


*Dangau = pondok tunggu durian yg arwah Tok Wan aku wt,pondok ni dibina daripada dahan & daun nipah yg tumbuh sekitar dusun durian ni



0 What say You Dude: