CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, September 4, 2009

Mancing



Hari Pertama

Balik kampung baru ni memang best..Pertama skali best sebab dapat jumpa famly..Pas 2 dapat berbuka ngn masakan mak aku..sedap hingga menjilat pinggan...
Kedua paling best adalah dapat mengail ikan...memang best gila beb..

Dari pagi sampai petang dok mangail ikan kt bendang blakang umh aku..Dapat banyak gk ikan,tp ikan puyu je (mengail kt bendang mn nk cari talapia kan..)
Dapat 10 ekor lebih gk r ,aku mengail ngn mak+adik aku..Memula adik aku dapat ikan puyu seekor pas 2 xlama kemuadian dia dapat lagi seekor,aku xdapat ikan seekor pun lagi time 2..Geram btl..
Yang paling geram ikan dah lekat kt mata kail tp bila tarik terlepas lak ikan 2..2, 3 kali gk r ikan jatuh balik dalam bendang...
Akhirnya aku dapat ikan pertama aku..hehe..pas 2 bila dah dapat sekor baru r baur kail(joran) aku da tuah,coz aku dapat lagi beberapa ekor ikan lepas ikan pertama 2..


Hari kedua

Seawal jam 9 pagi aku dah kuar mengail ikan,orang len masih lena diulik mimpi kot time pagi2 yg dingin ni..
Tak sampai 5minit baur kail aku ditarik , tapi seperti biasa bila aku nk tarik je ikan yg sangkut kt mata kail aku 2 terjatuh balik dlm bendang...Geram gila,tapi aku tetap nk mengail pagi 2..So aku terus mengail sampai tengah ari dan hasilnya aku dapat 6 ekor ikan puyu + sekor ikan haruan..Mak aku masak sambal ikan-ikan ni untuk buat lauk berbuka(bekal) aku ngn adik aku ...


Pengajaran

Setelah 2 hari aku berjemur mengail ikan aku dapat sedikit pengajaran dari pada mengail ikan..

Antaranya ialah kita perlu bersabar untuk mendapatkan sesuatu yang kita mahu,tidak ada jalan mudah untuk mendapat sesuatu kejayaan..

Selain itu memancing juga telah membuktikan kata orang-orang lama "kalau rezki tidak kemana tapi kalau memang bukan rezki kita,nasi yang nk disuap kemulut pun boleh jatuh"..Kerna cuba bayangkan ikan sudah makan umpan kita + sudah sangkut dimata kail tapi bila ditarik ikan tersebut boleh jatuh semula ke dalam air..

"Berpantang maut sebelum ajal" perpatah ini telah dibuktikan semasa memancing,kenapa?Ikan yang dah sangkut kat mata kail leh jatuh,kiranya ikan 2 if sangkut kata mata kail 2 memang dah nk mati r if kita amik then masak tapi memandangkan ajalnya belum sampai maka ikan 2 jatuh balik dalam air...betul x??

Jadi memancinglah sambil menikmati keseronokkan memancing disamping mengambil ikhtibar dari memancing..

2 What say You Dude:

Anonymous said...

hurmmmmm....ak setuju...
sambil mengail kt bleyh amik pengajaran..
lg 2..owg yg nak mengail neh juz utk owg2 yang bersabar ja...
jgn cepat melatah....
snggup amik risiko

GreenWave said...

betul 2..
Apa yg penting usaha dan rezki 2 ALLAH yg tentukan..
Semua bnd ada risiko