CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 12, 2009

Kembali pada SEJARAH

Kenapa rakyat Indonesia begitu marah dengan malaysia??sedangkan soal tarian itu telah diterangkan kesilpan yang berlaku..
Mereka (indonesia) masih tetap mempersoalkan tentang kebudayaan malaysia yang kononnya dicuri dari kebudayaan indonesia..

Aku akui memang ada beberapa persamaan kebudayaan Malaysia tercinta dgn Indonesia..tetapi jika difikirkan secara logik akal dan lebih tepat lagi jika SELURUH RAKYAT INDONESIA mengkaji sejarah ASIA TENGGARA serta mengbaca asal usul kewujudan MALAYSIA(TANAH MELAYU *MELAKA) mereka tentu tidak jadi seBODOH sekarang dengan menuduh malaysia terchenta ini sebagai pencuri kebudayaan mereka...

Kenapa aku berkata demikian???Cuba kita kembali kepada asal usul PARAMESWARA yang berasal dari palembang jadi sedikit sebanyak parameswara telah membawa kebudayaan dari PALEMBANG ke MELAKA..Jadi memang tidak mustahil kebudayaan MALAYSIA TERCINTA hampir sama dengan INDONESIA[L]

Selain Parameswara,di MALAYSIA TERCINTA juga terdapat warganegara yang berketurunan MINANGKABAU,JAWA dan lain-lain keturunan yang berasal dari SEBERANG (insonesia[L] r 2) yang telah menetap disini sedari zaman belum merdeka malah ada yang nenek moyang mereka sudah menetap di MALAYSIA TERCINTA dari zaman kesultanan melayu melaka lagi jadi kebudayaan nenek moyang mereka sudah sebati dgn diri mereka dan menjadikan kebudayaan mereka itu sebahagian dari NEGARA MALAYSIA...

Jadi,pada pendapat aku tidak timbul soal menCURI budaya INDONESIA[L] , budaya kita hampir sama keranakita memang serumpun...Sebab PARAMESWARA telah datang ke MELAKA dan membuka MELAKA(TANAH MELAYU) jadi itu bukan budaya KORANG saja wahai INDONESIA[L]..

Kalau rakyat MALAYSIA juga bersikap seperti INDONESIA[L] sudah lama bendera INDONESIA[L] dibakar , dipijak dan rakyat mereka yang berSEPAH diMALAYSIA ini diSEPAK TERAJANGKAN kerana telah menCURI peluang kerja warga tempatan dan lebih teruk telah membuat penempatan HARAM diTANAH RAKYAT MALAYSIA..belum dikira lagi yang menCURI BEKALAN AIR dan ELEKTRIK..Ditambah lagi dengan perangai buruk BIBIK(AMAH) yang kurang ajar terhadap majikan..Kena buka topic lain untuk menceritkan tentang perangai warga INDONESIA[L] ni..

jadi kesimpulannya kaji dahulu sebelum bertindak..Jangan lantang menuduh orang lain tidak bertamadun tetapi hakikatnya diri sendir masih berlum bertamdun..



p/s : aku tidak maksudkan semua rakyat INDONESIA..tetapi ini untuk mereka yang dok buat perangai cam tak moral kt sana..

0 What say You Dude: