CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, June 13, 2009

KERAJAAN PERPADUAN

Aku tertarik dgn berita yg baru aku tgk kt tv3 jp td (berita terkini),berita ny bout 'Kerajaan Perpaduan..isu ni timbul selepas pilihanraya yg lalu,dimana Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyuarakan cadangan berkaitan menubuhkan Kerajaan Perpaduan..

"Pendekatan dalam mewujudkan perpaduan ini mestilah memenuhi segala ciri dan sifat fitrah naluri yang ada dalam diri manusia itu sendiri. Manusia bukan sahaja boleh disatukan sebagaimana menyatukan batu-bata dalam mendirikan bangunan, kayu yang mendirikan perabot tidak boleh disatukan begitu sahaja kerana manusia bukan sahaja jasad, mereka mempunyai hati perut dan perasaan. Dengan sebab itu pendekatan yang perlu diambil dalam mewujudkan perpaduan mestilah merangkumi segala aspek yang ada dalam naluri kejadian manusia itu sendiri." Datuk Seri Abdul Hadi Awang...


hmm cm menarikkan isu ni,menubuhkan kerajaan tanpa Parti Pembangkang...Bunyi ny hampir mustahil untuk di rialisasikan...Mungkin boleh PAS bersatu dgn UMNO tapi apakah mungkin Barisan Nasional bersatu dgn Pakatan Rakyat???

Tapi if bnd ni betul2 terjadi,alhamdulillah..aman r malaysia yg sememangnya aman ni
...Aku ada juga cari info bout this topic, apa yg aku paham berdasarkan pembacaan aku..kerajaan perpaduan ni dicadangan kan sbb berlaku ny ketegangan politik yg boleh dikira agak kritikal dewasa ini jadi idea Kerajaa Perpaduan ni mungkin satu penyelesaian kepada masalah politik negara kita sekarang.

Berdasarkan apa yang aku paham Kerajaan Perpaduan bermaksud satu kerajaan tanpa pembangkang dimana kerajaan pemerintah bergabung dgn pakatan rakyat dan bersatu memerintah negara tanpa ada isitilah menguasai mana2 pihak.. dalam erti kata lain para pemimpin kena membuang rasa menguasai dlm diri untuk kepentingan negara..

So kt sini if PM Dato Seri Najib boleh merealisasikan sloga beliau iaitu Rakyat Di Utamakan mungkin beliau boleh berbincang 4 mata dgn Dato Seri Hadi Awang berkenaan hal ini..

Tapi if kita tgk dari sudut lain plak,apakah mungkin kerajaan pemerintah dan pakatan rakyat dpt duduk bersama memerintah dlm usaha memperjuangkan pahaman politik masing2..?????
memang kedua-dua pihak berbicara untuk memperjuangkan kepentingan rakyat TETAPI dgn cara dan pahaman yg amat berbeza..Jadi Kerajaan Perpaduan ini satu isu yang amat kritis utk dipikirkan secara logik berdasarkan situasi politik malaysia..

Lagi satu apa yg bermain difikiran aku if trtubuh ny Kerajaan Perpaduan ini siapa yang akan menjadi PM malaysia??memeng pada dasarny Kerajaan Perpaduan ini bererti tidak ada penguasaan mana-mana pihik diatas pihak yg lain tetapi ia masih memerlukan Seorang Ketua utk menggerak sesuati kerajaan,so kat sini mungkin akan timbul konflik yg lain..Maksud aku,PAS mungkin nk Pemimpin ny menjadi ketua,UMNO juga mungkin mahu menjadi ketua,PKR juga mungkin mahu menjadi ketua so disini akan berlaku sedikit pergolakkan if Kerajaan Perpadun ini ditubuhkan...

Hmm apa2 pn aku harap sebarang keputusan yg dibuat @ diambil oleh kerajaan pemerintah tidak lah hanya bersandarkan kepada kepentingan politik semata-mata dan jgn lah hanya menggunakan slogan untuk rakyat @ suara rakyat untuk meraih kepercayaan rakyat tanpa melakukan sesuatu yg benar2 memberi faedah kepada seluruh rakyat malaysia...Jangna hanya memberi faedah kepada rakyat yg berkepentinagan sahaja...


......RAKYAT BUKAN BAHAN UJIKAJI.......

1 What say You Dude:

hannie_luv_vespa said...

hmm..aku sker isu niyh..
tp..
aku pon xtau nk komen aper..sbb..
no komen kot..
aku xbper tau n bijak tk anlisis bnd2 camni..